Glykemický index

21. května 2008 v 12:27 | lexxa |  Energetická hodnota potravin
Ještě v době nedávno minulé jsme slýchali ze všech stran doporučení zvýšit spotřebu komplexních sacharidů, konkrétně tedy těstovin, rýže, brambor, pečiva a dalších obilovin. Tato snaha vycházela z logického předpokladu, že pokud chceme snížit spotřebu tuků, musíme je nahradit něčím jiným a sacharidy se zdály být tím nejvhodnějším zástupcem.

Postupně ovšem klinická praxe začala odhalovat nové skutečnosti. Bylo zjištěno, že některé sacharidy zvyšují hladinu krevního cukru více, jiné méně. Čím více po jídle stoupne glykémie, tím více se musí vyplavit inzulínu (hormonu, který produkuje slinivka břišní). Čím více inzulínu, tím větší je tendence k ukládání tuku v organismu. Lze tedy říci, že pokud budou dva lidé držet dietu o stejné energetické hodnotě, zhubne více ten, který bude jíst potraviny s převážně nižším glykemickým indexem.

Člověk, který ve velké míře konzumuje potraviny s vysokým glykemickým indexem (bílé rohlíky, bagety, hamburgery, pizza, koblihy, ...) má častěji hlad a hlad se snaží utišit opět např. samotným pečivem (veden domněním, že samotný rohlík má přeci málo tuku) a tím se dostává do začarovaného kruhu.

Konzumace potravin s nízkým GI je výhodná pro všechny zdravé lidi jako prevence civilizačních chorob. Nejvíce ostražití by měli být obézní, diabetici a lidé, u nichž se vyskytují srdečně cévní choroby v rodinách. Jde totiž o to, že chronicky zvýšená hladina inzulínu v krvi (hyperinzulinémie) je samostatným rizikovým faktorem pro vznik kardiovaskulárních nemocí.

Jak se zjišťuje hodnota glykemického indexu?

Vychází se z hodnoty glykemického indexu glukózy, která má hodnotu 100. Index udává schopnost sacharidové potraviny zvýšit hladinu krevního cukru. Hodnoty se zjišťují experimentálně a zdaleka nejsou k dispozici pro všechny potraviny (množství informací se ale stále rozšiřuje). Čím více se hodnota blíží stovce, tím je pro obézní a diabetiky zákeřnější. Některé potraviny mohou hodnotu 100 i převyšovat.

Tabulka glykemických indexů (GI) potravin

Referenční hodnotou je glukóza, její GI = 100
Pivo110
Glukóza100
Rýžová mouka95
Brambory pečené v troubě95
Smažené hranolky95
Burizony95
Bramborová kaše90
Předvařená rýže90
Med90
Vařená mrkev85
Corn flakes85
Popcorn (bez cukru)85
Mouka pšeničná85
Bageta85
Chipsy80
Tykev75
Meloun vodní75
Sladké (snídaňové) obilniny70
Čokoládová tyčinka (typ Mars)70
Cukr (sacharóza)70
Brukev70
Maizena70
Kukuřice70
Předvařená neslepitelná rýže70
Coca cola70
Nudle, ravioly70
Celozrnný chléb65
Brambory vařené ve slupce65
Krupice (mletá)65
Klasická zavařenina65
Medový meloun65
Banán65
Pomerančový džus průmyslový65
Hrozinky65
Bílá dlouhá rýže60
Slané sušenky55
Máslové sušenky55
Normálně vařené bílé těstoviny55
Mouka z pohanky50
Palačinka pohanková50
Sladké brambory50
Kiwi50
Rýže basmati50
Rýže tmavá natural (hnědá)50
Sorbet50
Chléb otrubový45
Celý bulgur (vařený)45
Špagety vařené al dente45
Chléb černý německý40
Čerstvý hrášek40
Hroznové víno40
Šťáva z čerstvého pomeranče40
Přírodní jablečná šťáva40
Chléb žitný celozrnný40
Těstoviny celozrnné40
Fazole červené40
Indická kukuřice35
Planá (indiánská) rýže35
Merlík chilský (amarant)35
Kukuřice indiánská původní35
Qinoa (vařená)35
Hrách sušený (vařený)35
Mrkev syrová35
Jogurt35
Jogurt light35
Pomeranč35
Hruška,fík35
Meruňky sušené35
Mléko (polotučné)30
Broskev30
Jablko30
Fazole bílé30
Fazole zelené30
Čočka hnědá30
Cizrna (vařená)30
Marmeláda ovocná bez cukru30
Čokoláda hořká 70 % kakaa22
Čočka zelená22
Loupaný hrách22
Třešně22
Švestka, grapefruit22
Fruktóza20
Sója (vařená)20
Burské oříšky20
Meruňky čerstvé20
Ořechy vlašskévé15
Cibule15
Cibule10
Česnek10
Zelenina kořenová, saláty, houby, rajčata, lilky, paprika, zelí, brokolice apod.10
Zdroj: Fórum zdravé výživy: www.fzv.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama